28. 12. 2011

A Single Man


Život spisovateľa Christophera Isherwooda poznamenali dve svetové vojny a napriek tomu, že svoje zážitky z Berlína (kde mal v priamom prenose možnosť vidieť vzmáhanie sa nacizmu) opísal vo viacerých dielach, najznámejším sa stal komorný román A single man. Jeho filmová adaptácia v podaní módneho návrhára Toma Forda pred dvomi rokmi zbierala ceny, sú ale George Falconer z kina a George Falconer z knihy rovnaké postavy?

A single man sleduje jeden významný deň v živote univerzitného profesora, ktorý sa snaží prekonať stratu svojho životného partnera Jima. Kniha publikovaná v roku 1964 reagovala na vnímanie homosexuality, ktoré v tom období prechádzalo búrlivými zmenami.

"Neviditeľná menšina" sa začala dožadovať svojich práv na rôznych stupňoch justičnej spravodlivosti. Hlavná postava, George, je konfrontovaný nielen so stupňujúcim sa vekom, samotou, ale aj názormi susedov na jeho orientáciu.

" Pani Strunková je trénovaná novým druhom tolerancie, čítaním v psychologickej knižke chce sladkým spevom vyhnať nevyslovyteľné z Georgea."

Dej sa tiež odohráva v novembri 1962, mesiac po vypuknutí Kubánskej krízy, ktorou vrcholila Studená vojna medzi ZSSR a USA, oba štáty hrozili použitím jadrových zbraní. Isherwood ale nepíše o všadeprítomnej úzkosti, vnára sa do postavy-preživšieho. George je v knihe silná povaha, cynik, ktorý sa zabáva aj na vlastnej bezmocnosti. Iba občas ho mátajú spomienky na život vo dvojici, zatŕpkol síce v samote, ale nedokáže rezignovať.

Tom Ford vo svojom rovnomennom filme poňal Georgea nežnejšie. Nielenže pridal motív samovraždy, ktorou sa postava snaží uniknúť z bludného kruhu, ale odstránil z Jimovho charakteru temné odtiene. Kniha totiž obsahuje scénu, kde George navštívi v nemocnici ženu, s ktorou ho Jim v slabej chvíli podviedol. Odstránil tým zároveň aj Georgeove slabosti, ako napríklad škodoradostný triumf, hnev alebo chvíľkovú chlípnosť.

Chválený vizuálny štýl filmu, kde sa v niektorých scénach pracuje so zvýraznenými farbami je zas očividne inšpirovaný účinkami meskalínu opísanými v knihe. Nehovoriac o kontroverzii, ktorou sa producenti snímku snažili pred divákom zakryť homosexualitu hlavnej postavy.

Napriek tomu, že A single man je vo filmovej podobe nádherný a katarzný zážitok umocnený soundtrackom poľského skladateľa Abela Korzeniowskeho, knihu považujem za autentickejšie ponorenie sa do dopadov samoty. Isherwood si o motívoch svojho hrdinu nerobí ilúzie a tak aj jeho vopred determinovaný a naznačený osud poňal bezohľadnejším spôsobom.

Marek
marek.offline@gmail.com